PIROGRÁFIA alapok

Hogyan kezdj hozzá?

Pirográfia alapok

Szerző:

Az első lépések

Amire szükséged lesz – fára égetés esetén:

  • pirográf  páka – ez lehet egyszerű hobbipáka, vagy hőfokszabályzós pirográf is,
  • megfelelően előkészített alapanyag,
  • csiszolóvászon (durvább szemcseméretű és finom szemcseméretű),
  • ha nincs egyéni elképzelés, akkor egy kinyomtatott minta
  • grafitpapír,
  • radír,
  • felületkezelő anyag (szintén opcionális),
  • + javaslom a szűrőbetétes maszkot és/vagy jól szellőztetett helyiséget.
Pirográfia alapanyag
Pirográfia amire szükség van

A Legfontosabb: az alapanyag megfelelő előkészítése – a Csiszolás

Mielőtt elkezdenénk a kiválasztott fára égetni, mindenképpen elő kell azt készíteni. Alapfeltétel, hogy csak és kizárólag kezeletlen, natúr fára dolgozzunk! (A lakkozott, festett stb. felület égetése egyrészt mérgező!, másrészt csúnya is lesz, pl.: a lakk, festék a hő hatására megolvad, hólyagosodik.)

Fontos, hogy száraz legyen az alapanyagunk. Az előkészítés módja attól függ, hogy megmunkált fára (vágódeszka, fakanál, fadoboz stb.) vagy tömör deszkára, rétegelt lemezre szeretnénk képet égetni.

A tömör deszkát gyalulni, majd csiszolni kell. Ha nincs lehetőségünk a gyalulásra, akkor a csiszolási folyamat egy picit meghosszabbodik, és a csiszolószerszámunktól függően még karizmainkat is erősíthetjük, de nagyon szép tiszta, sima felület képezhető a hársfán csiszolással is. Egyre finomabb csiszolópapírral csiszoljuk a felületet.

Természetesen, ha gyalult fáról vagy rétegelt lemezről van szó, elég 400-as szemcseméretűvel kezdeni a műveletet. A csiszolás befejező mozzanataként én mindig átcsiszolom a felületet egy nagyon finom szemcseméretű csiszolópapírral (1000-es) is. A megfelelő előkészítés azért fontos, hogy a fémhegy akadálytalanul csússzon a fa felületén, ne akadjon el benne. Ezáltal elkerülhetjük az akaratlan égetésnyomokat, nem kívánt fekete pöttyöket, foltokat. A kész mű esztétikai megjelenését és a lakkozás minőségét is befolyásolja, hogy mennyire jártunk el kellő alapossággal az előkészítés során.

A csiszolásról és az alapanyagról itt olvashatsz bővebben:

CSISZOLÁS TUDNIVALÓK

ALAPANYAG TUDNIVALÓK

PAPÍR, MINT ALAPANYAG

Az égetni kívánt minta Felrajzolása

Először felvisszük a mintát az előkészített, zsírtalan felületre. Felvázolhatjuk szabad kézzel, ceruzával a mintát/képet, vagy használhatunk indigót is, melynek segítségével könnyedén átrajzolható a minta.

Az indigó helyett én inkább ajánlom a grafitpapírt, melynek hátoldalán tinta helyett grafit van.

Ez azért jobb választás, mert a kép fába égetése után az indigó hagyta tintanyomokat nehéz eltávolítani, míg a grafitot egyszerűen le tudjuk radírozni.

Pirográfia minta

A felrajzoláshoz itt találsz tippeket:

JOGDÍJMENTES MINTÁK INGYEN

A kép/minta Fába égetése

A mintát a felrajzolt vonalakon végighaladva égetjük a fába, követjük a fára rajzolt mintát.

A különböző égető hegyeket váltogathatjuk munkánk során. Az ellapított hegyek általában tónusozásra (a felület elszínezésére=sötétítésére), míg a vékony, hegyes besütő fejek/égető hegyek pontozásra, vonalak fába égetésére és írásra valók.

Jómagam az „Egy hegy mind fölött.” elvet vallom. Nem szeretem folyton cserélgetni őket munka közben. Az ellapított tónusozó hegy felületével „színezem” el a fát, és oldalra billentve a hegy élével alkotom meg a vonalakat stb. Igazából ez teljesen személyre szabott, kinek mi a kényelmes.

Amikor egy adott területet sötétítünk el, többféleképpen is eljárhatunk: határozott, gyorsabb mozdulatokkal vagy éppen lassú, körkörös mozdulatokkal dolgozunk, attól függően, hogy milyen hatást kívánunk elérni.

Emlékszem, amikor az első hobbipákámat megvettem, nem voltam valami felkészült az alapanyagokat illetően (sem). Mikor megérkezett a csomag, és beüzemeltem a pákát, az első kezembe került fadarabot is alkalmasnak gondoltam a kezdeti próbálkozásokhoz. Ez történetesen egy fenyőléc volt, ami a srácaim ágya készítése során maradt meg. Az élmény siralmas volt, több ok miatt is.

Először is, mint az elején általában mindenki, a pákát úgy használtam, mintha ceruzát tartanék a kezemben. Ezért csak karcolgattam vele a felületet, jó erősen belenyomva a fába, és egyetlen egyenes vonalat sem tudtam húzni. Többszöri elkeseredett nekifutás után rájöttem, hogy itt bizony lassú, folytonos és korántsem nagy erőt kifejtő mozdulat szükséges ahhoz, hogy a fát megégesse, azaz elszínezze a páka hegye. Másodszor, mint kiderült, a fenyő nem igazán praktikus erre a célra.

Nem léteznek kőbe vésett szabályok arra vonatkozóan, hogy a pirográfot hogyan használjuk; milyen erősséggel, gyorsasággal, milyen szögben mozgassuk. Azt csak az alkotó saját maga tudja kitapasztalni, hogy az adott mozdulat és hőfok hatására milyen formában és mértékben égeti meg a fát.

Rá kell érezni!

A pirográfia egy „lassú” művészeti forma. Míg a ceruzával egy gyors mozdulattal is nyomot hagysz a papíron, addig a pirográfnak idő kell, hogy elszínezze a fa felületét.

Ha először van pirográf a kezedben, mindenképpen azt javaslom, hogy egy „próbafán” próbálgasd, hogy hogyan működik az eszköz.: Ismerkedj vele, mint amikor kisgyermekkorodban először rajzoltál filctollal. Tesztelgesd, hogy mennyi idő, míg a fa felülete reagál a páka hőjére. Próbáld ki, hogy milyen nyomot hagy a páka, ha erősebben, milyet, ha gyengédebben érinted a fához. Gyakorold rövid, majd egyre hosszabb vonalkák, sávok húzásával a tiszta vonalképzést (a tiszta vonalképzés azt jelenti, hogy az égetni kívánt vonalnak, mintának határozott széle van, elkülönül a fa alapszínétől = nem ég túl a fa felülete a minta kívánt szélein!). Próbálj hullámos vonalat, pöttyöket stb. készíteni.

Valóban úgy kell elképzelni a pirográf használatát, mint amikor filctollat használunk. Ha lassan húzzuk a papíron a filcet, akkor több festéket hagy maga után. Ha erősen nyomjuk a papírra, a sok-sok tinta mellett még át is lyukasztjuk a papírt. Ha finoman és egyenletesen használjuk, akkor a színek is egyenletesek lesznek a papíron. Ugyanez történik a pirográfia esetében is, csak itt nem tinta kerül a fára, hanem a páka hője nyomán „színeződik” el a felület.

Az alábbi két videómmal igyekeztem a fent leírtakat is bemutatni:

Pirográf portré németjuhász
Pirográfia alapok lakkozás
Faégetés lakkspray

Az utolsó simítás: Felületkezelés

Az elkészült pirográfiát érdemes és javasolt valamilyen felületkezelő anyaggal bevonni – faolaj, lakk, viasz -, hogy hosszú időre megőrizzük az eredeti állapotát. Erre többféle lehetőségünk van, de ahhoz, hogy megfelelő döntést tudjunk hozni, ismernünk kell az egyes fa felületkezelő anyagok tulajdonságait és a fa felületére gyakorolt hatásait. Pl.: a különböző faolajok elsötétítik a fa eredeti színét, ezért porték kezelésére nem igazán jók, ellenben a fába égetett minták, mandalák, stb. esetében kiváló választás.

Én a portrékhoz lakksprayt használok, melynek UV védő hatása is van. Lakkok közül is nagyon széles a választék, vannak ecsettel/hengerrel kenhető lakkok, lakksprayk, ezen belül is kültéri, beltéri alkalmazásra szánt lakkok, fényes, selyemfényű és matt hatásúak. Ki kell tapasztalni, hogy kinek, melyik válik be a legjobban, illetve az adott pirográfiával melyik van leginkább összhangban.

A felületkezelő anyagok esetében mindig figyeljünk a használati útmutatóban leírtakra, tartsuk be a felhordással és száradási idővel kapcsolatos előírásokat. Ha konyhai eszközről van szó, akkor mindenféleképpen természetes/bio faolajat használjunk.

Inkább egy próbadarabon kísérletezzünk. Próbáljunk ki különböző anyagokat, ismerjük meg a fán kifejtett hatásukat, felhordási módjukat, az égetett felülettel való viszonyukat.

Kedvenc tűzgrafikáim a www.pirodream.hu oldalamon megtekinthetőek.

Bátran keressetek bármilyen felmerült kérdéssel kapcsolatban: KAPCSOLAT

Igyekeztem összefoglalni a legfontosabb tudnivalókat :). Végtelen oldalakat tudnék teleírni a pirográfiák készítésének mikéntjéről, a különböző alapanyagokról, az előkészítésükről, a felületkezelő anyagok sokféleségéről. Ha a pirográfia alapok tudnivalóin túl is szeretnél elmerülni a részletekben, IDE kattintva folyamatosan frissülő híreket, érdekességeket olvashatsz a faégetés témakörében.

Kosaras György, famíves

Kosaras Györggyel, a faművészet kiemelkedő alakjával volt lehetőségem interjút készíteni.

Ő bizony azon mesterek táborát erősíti, akik nem elégednek meg azzal, hogy képesek az alap, megszokott szakmai munkát magas fokon kivitelezni, hanem folyamatosan magasabbra téve a lécet a végletekig feszegetik a famegmunkálás határait.

Pirográf páka – Toolcraft, Parkside

Szinte minden, a pirográfiát kipróbáló ember életében az első pirográf páka egy „hobbi páka”, azaz a NEM állítható hőfokú pirográf eszköz.
Sok hasonlóság van a forrasztó páka és a pirográf páka között. Akad azonban egy lényeges különbség.

Tűzgrafikák a Vajdahunyad várában

2023. szeptember 29. és október 15. között zajlott az AMKA (A Magyar Kézművességért Alapítvány) 30. nyári/őszi kiállítása a Vajdahunyad várában, a Mezőgazdasági Múzeumban.

A kiállításnak a pirográfia terén is nagy jelentősége volt, hiszen három tűzgrafikus

Boros Zoltán – asztalos, pirográfus művész

Legtöbben a fával, a fa kezelésére szolgáló anyagokkal, a famegmunkálás eszközeivel azután kezdünk megismerkedni, hogy a pirográf pákát a kezünkbe vettük.

Vannak azonban olyan szerencsés alkotóművészek, akik mindezen tudás birtokában ismerkednek meg a …

Illés Gabi – pirográfus művész

Most egy olyan alkotóművészt szeretnék nektek bemutatni, aki óriási hatással volt és van rám a mai napig is. A kezdeti időkben nagyon sokat lendített a pirográfiához való hozzáállásomon és a fejlődésemen is kedves, de őszinte iránymutatása.

Illés Gabival beszélgettem…

Égetett fatábla – pirográfia kültérre

Pirográfia kültéren? Égetett fatábla: házszám-, utcanév-, névtábla… Hogyan lehet tartós?

Ha szeretnéd, hogy a szabadba kihelyezve is tartós(abb) maradjon a munkád, akkor olvass tovább. Az alábbiakban leírtam a saját tapasztalataimon alapuló javaslataimat.

Narcisse Noire, pirográfus művész

Májusi Kitekintő rovatunk főszereplője egy olyan pirográfus művész…

Mus Angelika, fafaragó

Egy kis képzeletbeli kirándulásra hívlak titeket a Győr-Moson-Sopron vármegyében található varázslatos településre, Felpécre, ahol egy kivételes alkotóval találkozhatunk.

Mostani cikkem szereplőjéről első látásra bizonyára egyikünk sem gondolná, pedig Angelika az asztalos műhelyben is magabiztosan megállja a helyét.

Pirogravírozás technika: Variációk egy témára 5. rész

A pirogravírozás technikáját megismertető sorozatban a kezdők is találhatnak olyan égetési stílusokat, amelyekkel “könnyedén” tudnak mutatós, figyelemfelkeltő, különleges tűzgrafikákat készíteni.
Ebben a pirográfia útmutatóban most a hagyományos…

Faégetés technika útmutató: Variációk egy témára 4. rész

Ebben a faégetés technika útmutatóban egy újabb stílust szeretnék bemutatni, amit könnyedén tudtok alkalmazni a pirográfia területén.
A pirográf technikát megismertető sorozatban a kezdők is találhatnak olyan …