Pirográf technika útmutató:
Variációk egy témára – 3. rész: vázlatrajz stílus
Elérkeztünk a cikksorozat 3. részéhez, melyben egy újabb pirográf technika kerül bemutatásra.
Az 1. részt IDE kattintva tudod elolvasni.
A 2. részt ITT találod.
Ebben a pirográfia, faégetés útmutató sorozatban a kezdők is találhatnak olyan égetési stílusokat, technikákat, amelyekkel “könnyedén” tudnak mutatós, figyelemfelkeltő, különleges tűzgrafikákat készíteni.
Ugyanazt az alap mintát, egy egyszerű tulipánt készítem el más-más stílusban, más-más faégetési technikával.
Tartsatok velem, kísérletezzetek bátran! A cikksorozat végére biztos, hogy sokkal magabiztosabban és bátrabban fogjátok használni a pirográf pákát.
Ezeken a tűzgrafikákon keresztül szeretném nektek megmutatni, hogy mennyire sokoldalú technika a pirográfia, és talán sikerül egy kicsit az alkotói látásmódot, gondolkodásmódot is tágítani.
Vágjunk bele!
ELSŐ LÉPÉS:
A kiválasztott falapot/tömör fa deszkát meg kell csiszolni. A csiszolásról már korábban írtam részletesen, ITT tudod elolvasni.
MÁSODIK LÉPÉS:
Ha megfelelően előkészítettük a falapot, másoljuk rá a mintát. Ez történhet ceruzával szabadkézzel, vagy grafitpapír segítségével is átrajzolhatjuk a kinyomtatott mintát. Az indigót nem javaslom, mert nehéz égetés után eltávolítani az indigó nyomait a fáról.
A grafitpapírról: ugyanazon az elven működik, mint az indigó, csak tinta helyett grafit van a hátulján, így az égetés végeztével simán le tudjuk a radírozni a felületről a mintarajz vonalait.
Helyezzük a grafitpapírt a falap és a kinyomtatott minta közé. A mintát és a grafitpapírt rögzítsük a fához (pl.: cellux segítségével). Ezután rajzoljuk át a kinyomtatott mintát.
Ha készen vagyunk az átrajzolással, távolítsuk el a mintalapot és a grafitpapírt, és készen is áll a rajzunk az égetésre.
HARMADIK LÉPÉS:
Az első részben leírt módon (IDE kattintva találod – „harmadik lépés” bekezdésnél) megégetjük a tulipán körvonalát.
Most nem a lapját, hanem az élét használtam a hegyemnek. Én a kedvenc univerzális hegyemmel dolgoztam, de nem baj, ha nincs ilyened. Keress egy olyan hegyet a tieid között, amivel vékony vonalkákat tudsz húzni.
Ugyanis nincs más dolgunk, mint párhuzamos vonalak égetésével kialakítani a tulipánunk sötétebb részeit, tónusait.
A vázlatrajzokhoz hasonló stílust szerettem volna elérni. Így ugyanúgy próbáltam használni a pákám, ahogy a grafikus használja a ceruzát a rajzának készítése során.
A vázlatrajz-stílus eléréshez az alábbi folyamatot kövesd:
Én „firka-stílusnak” hívom amúgy, mert semmi részletesség nincs benne. A rajztechnikának azt az ányékoló technikáját használom, melynek során egymást keresztező vonalakkal érik el a sötétebb tónusokat.
Tehát egyszerűen ahol szeretném, hogy sötétebb felületet alakítsak ki, ott a már meghúzogatott vonalakat más irányból újabbakkal keresztezem egészen addig, amíg a kellő tónust el nem érem.
Fontos: A pákámat végig a legalacsonyabb hőfokon használtam, és igyekeztem nem a pákám hőjével erősebbé tenni az adott részeket. Arra törekedtem, hogy valóban az egymásra keresztezett vonalkák adják a sötétebb területeket.
És a végeredmény:
Tulajdonképpen ez a tulipán egy valódi tűzgrafika. A készítés folyamatáról egy rövid videót is megnézhetsz, melyben feliratoztam a leglényegesebb tudnivalókat. Jó szórakozást! Jó alkotást!
Várlak szeretettel a Pirográfia Mindenkinek facebook oldalán!
TOVÁBBI BEJEGYZÉSEKHEZ KATTINTS IDE!