A pirográf technika bemutatása

Szerző:

Mi is az a pirográfia?

A pirográf technika alkalmazása során szabad kézzel égetjük be az adott mintát, képet a kiválasztott felületbe egy ún. pirográf segítségével.

A „pirográfia” szó szószerinti jelentése tűzzel írás, melyet hazánkban sokan faégetésként ismernek. Valójában azonban a tűzgrafika nem csupán a fa szabadkézi díszítésére korlátozódik.

Sokféle természetes anyagot – mint bőr, vászon, papír, csont, kókuszdióhéj vagy akár a kiszárított lopótök is – dekorálhatunk felhevített fémhegyek segítségével, manapság főként pirográf – pákához hasonló – eszközzel; de tudok olyan művészről is, aki egy lencse segítségével összegyűjtött napfénnyel készíti a képeit.

A hangsúly a pirográf technika esetében is a szabadkézi alkotáson van, ugyanis a cnc-vel, lézergravírozóval vagy bármilyen más számítógép vezérelt csodaszerkezettel égetett kép nem azonos a tűzgrafikával. Semmiképp nem keverendő össze a pirográf technikával, ahogyan a vászonnyomtatást sem nevezzük festménynek.

Az égetés során nincs hibalehetőség. Ugyanis ennél a művészeti technikánál nem lehet javítani. Csiszolópapírral is csak nagyon picit halványítanánk az égetett felületen, de kicsiszolni, úgy, hogy szép egységes maradjon a felület, nem lehet. Csúnya, foltos helye maradna az égetésnek.

Uralni kell minden egyes apró mozdulatot, vagy tolhatjuk át a gyalu alatt, és nekiugorhatunk még egyszer. Csak lehetőleg ne akkor, amikor már 35 óra munka benne van. Viccet félretéve, valóban nincs mód javítani. De a jó tűzgrafikus a pontosságáról és a precízségéről is híres… valamint a türelméről.

A tűzgrafikák elkészítése lassú, aprólékos folyamat. Idő kell, míg a fát a kívánt mértékben és módon színezi el a forró fémhegy. Én általában egy A4 méretű portrén 25 órát biztos, hogy dolgozom, de ez lényegesen meg is növekedhet, ha bonyolultabb, sok apró részlettel bíró képet készítek.

Pirográf portré

Milyen eszközt válasszunk?

Pirográf páka

Többféle eszköz áll rendelkezésünkre a hobbipákától az állítható hőfokú pirográf készülékig. A megfelelő eszköz kiválasztása épp olyan fontos, mint a leginkább alkalmas faanyagé.

Ha állítható hőfokú pirográfot szeretnénk, érdemes alaposabban utánajárni a Magyarországon kapható típusoknak. A hőfokszabályzós berendezés három részből áll: a trafóból (szebbik nevén: égetőállomásból), melyen be tudjuk állítani a kívánt hőfokot (350-800°C), egy ehhez csatlakoztatható pirográf „tollból” és a tollhoz tartozó hegyből. Ezeket az eszközöket is készletben árulják, többféle heggyel, égetőhurokkal.

Pirográf páka

Mire égethetünk?

Bőrre, fára, textilre, papírra, csontra és egyéb természetes anyagokra dolgozhatunk. A fa az egyik legelterjedtebb pirográfiai alapanyag. Mindegyik fára lehet égetni, azonban az adott fajta tulajdonságai miatt vannak olyanok, amelyekre kellemesebb dolgozni, és szebb, egyenletesebb eredményt is kapunk felesleges kínlódás nélkül. Célravezető végiggondolni, hogy milyen pirográfiát szeretnénk készíteni, mert a különböző fafajtákon más-más hatás érhető el az égetéssel.

A fenyő nem igazán praktikus erre a célra. Amellett, hogy lágy, a gyantajáratok és göcsök miatt a páka hegye teljesen váratlan helyeken képes benne elég mélyre süllyedni, fekete égésnyomot hagyva maga után. Ráadásul a tiszta vonalképzést a fa szerkezeti tulajdonságai nagyon megnehezítik. De! Természetesen nem lehetetlen képet égetni fenyőre. Találkoztam már látványos, kidolgozott alkotásokkal is, melyek erre a fafajtára készültek.

A keményfák, mint bükk, tölgy, dió, cseresznye stb., nagyobb hőfokot igényelnek, a finom árnyalatok kialakítása kissé nehezebb, nem is érvényesülnek annyira. Az erős kontrasztú ábrázolások viszont nagyon jól mutatnak rajtuk.

A középkemény fák közé tartozó nyírfa a világos színe és egyenletes rostszerkezete miatt, a puhafának számító hársfa, juharfa és nyárfa pedig a világos színűk és homogén szövetszerkezetük mellett a könnyű megmunkálhatóságuk miatt is a pirográfia legideálisabb faanyagának számítanak.

∗∗∗∗∗

 Várlak szeretettel a PIROGRÁFIA MINDENKINEK FACEBOOK oldalán.

Pirográfia alapanyag

Kedvenc tűzgrafikáim a www.pirodream.hu oldalamon megtekinthetőek.

Bátran keressetek bármilyen felmerült kérdéssel kapcsolatban: KAPCSOLAT

Kosaras György, famíves

Kosaras Györggyel, a faművészet kiemelkedő alakjával volt lehetőségem interjút készíteni.

Ő bizony azon mesterek táborát erősíti, akik nem elégednek meg azzal, hogy képesek az alap, megszokott szakmai munkát magas fokon kivitelezni, hanem folyamatosan magasabbra téve a lécet a végletekig feszegetik a famegmunkálás határait.

Pirográf páka – Toolcraft, Parkside

Szinte minden, a pirográfiát kipróbáló ember életében az első pirográf páka egy „hobbi páka”, azaz a NEM állítható hőfokú pirográf eszköz.
Sok hasonlóság van a forrasztó páka és a pirográf páka között. Akad azonban egy lényeges különbség.

Tűzgrafikák a Vajdahunyad várában

2023. szeptember 29. és október 15. között zajlott az AMKA (A Magyar Kézművességért Alapítvány) 30. nyári/őszi kiállítása a Vajdahunyad várában, a Mezőgazdasági Múzeumban.

A kiállításnak a pirográfia terén is nagy jelentősége volt, hiszen három tűzgrafikus

Boros Zoltán – asztalos, pirográfus művész

Legtöbben a fával, a fa kezelésére szolgáló anyagokkal, a famegmunkálás eszközeivel azután kezdünk megismerkedni, hogy a pirográf pákát a kezünkbe vettük.

Vannak azonban olyan szerencsés alkotóművészek, akik mindezen tudás birtokában ismerkednek meg a …

Illés Gabi – pirográfus művész

Most egy olyan alkotóművészt szeretnék nektek bemutatni, aki óriási hatással volt és van rám a mai napig is. A kezdeti időkben nagyon sokat lendített a pirográfiához való hozzáállásomon és a fejlődésemen is kedves, de őszinte iránymutatása.

Illés Gabival beszélgettem…

Égetett fatábla – pirográfia kültérre

Pirográfia kültéren? Égetett fatábla: házszám-, utcanév-, névtábla… Hogyan lehet tartós?

Ha szeretnéd, hogy a szabadba kihelyezve is tartós(abb) maradjon a munkád, akkor olvass tovább. Az alábbiakban leírtam a saját tapasztalataimon alapuló javaslataimat.

Narcisse Noire, pirográfus művész

Májusi Kitekintő rovatunk főszereplője egy olyan pirográfus művész…

Mus Angelika, fafaragó

Egy kis képzeletbeli kirándulásra hívlak titeket a Győr-Moson-Sopron vármegyében található varázslatos településre, Felpécre, ahol egy kivételes alkotóval találkozhatunk.

Mostani cikkem szereplőjéről első látásra bizonyára egyikünk sem gondolná, pedig Angelika az asztalos műhelyben is magabiztosan megállja a helyét.

Pirogravírozás technika: Variációk egy témára 5. rész

A pirogravírozás technikáját megismertető sorozatban a kezdők is találhatnak olyan égetési stílusokat, amelyekkel “könnyedén” tudnak mutatós, figyelemfelkeltő, különleges tűzgrafikákat készíteni.
Ebben a pirográfia útmutatóban most a hagyományos…

Faégetés technika útmutató: Variációk egy témára 4. rész

Ebben a faégetés technika útmutatóban egy újabb stílust szeretnék bemutatni, amit könnyedén tudtok alkalmazni a pirográfia területén.
A pirográf technikát megismertető sorozatban a kezdők is találhatnak olyan …