Faégetés technika útmutató:
Variációk egy témára – 4. rész: pontozásos stílus
Ebben a faégetés technika útmutatóban egy újabb stílust szeretnék bemutatni, amit könnyedén tudtok alkalmazni a pirográfia területén.
Ezzel elérkeztünk a cikksorozat 4. részéhez, melyben a pontozásos stílust próbáljuk ki. A korábbi részekhez itt találod a linkeket.:
– Az 1. részt IDE kattintva tudod elolvasni.
– A 2. részt ITT találod.
– A 3. részt ITT olvashatod el.
A pirográf technikát megismertető sorozatban a kezdők is találhatnak olyan égetési stílusokat, technikákat, amelyekkel “könnyedén” tudnak mutatós, figyelemfelkeltő, különleges tűzgrafikákat készíteni.
Ugyanazt az alap mintát, egy egyszerű tulipánt készítem el más-más stílusban, más-más faégetési technikával.
A leírások és a cikkek végén található videók segítségével kipróbálhatod magad különböző stílusokban, miközben észrevétlenül egyre bátrabban és magabiztosabban fogod használni a pirográf eszközödet is.
ELSŐ LÉPÉS, az előkészítés
A kiválasztott falapot/tömör fa deszkát meg kell csiszolni. A csiszolásról már korábban írtam részletesen, ITT tudod elolvasni.
MÁSODIK LÉPÉS, a minta felrajzolása
Ha megfelelően előkészítettük a falapot, másoljuk rá a mintát. Ez történhet ceruzával szabadkézzel, vagy grafitpapír segítségével is átrajzolhatjuk a kinyomtatott mintát. Az indigót nem javaslom, mert nehéz égetés után eltávolítani az indigó nyomait a fáról.
A grafitpapírról: ugyanazon az elven működik, mint az indigó, csak tinta helyett grafit van a hátulján, így az égetés végeztével simán le tudjuk a radírozni a felületről a mintarajz vonalait.
Helyezzük a grafitpapírt a falap és a kinyomtatott minta közé. A mintát és a grafitpapírt rögzítsük a fához (pl.: cellux segítségével). Ezután rajzoljuk át a kinyomtatott mintát.
Ha készen vagyunk az átrajzolással, távolítsuk el a mintalapot és a grafitpapírt, és készen is áll a rajzunk az égetésre.
HARMADIK LÉPÉS: kezdődhet a pontozás
Először is vizsgáljuk meg, hogy hol szeretnénk sötétebb, hol világosabb területeket kialakítani. Ugyanis a pontokat ennek megfelelően fogjuk égetni.
Ahol sötétebb tónust szeretnénk, ott sűrűbben, ahol világos tónusra van szükségünk, ott ritkábban égetjük a pontokat a fába.
Amire figyelni érdemes:
– Viszonylag alacsony legyen a hőfok, ezt érdemes egy próbafán tesztelgetni. Nem jó, ha túl feketén éget, mert akkor nem igazán tudunk apró pöttyöket égetni, illetve „összeégnek” az egymás mellé elhelyezett pontok.
– Ne nyomjuk rá erősen a pákát a fára.
– A tónusokat próbáljuk meg valóban a pöttyök sűrűségével kialakítani.
– Világosabb terület = kevesebb pötty, egész finoman égetve. Sötétebb terület = égessük egymáshoz közelebb, akár szorosan egymás mellé a pontokat.
KEZDŐK is bátran kipróbálhatják
Ezzel a pontozásos technikával is nagyon egyedi, különleges hatású tűzgrafikát tudunk készíteni. Megmondom őszintén, hogy nagy méretben én nem biztos, hogy bevállalnám – ez a tulipán 10 x 15 cm-es lapra készült -, mert a szemeimet elég hamar kifárasztotta, valamint azért idő kell, mire egy nagy felületetet végigpontozunk.
De kisebb képeknél – vagy türelmes alkotóknak akár nagyobb méretű alkotásoknál is – bátran bevethető stílus.
Kezdő pirográfusoknak is jó szívvel ajánlom, nagyon-nagyon sokat segít a magabiztos eszközhasználat kialakításában.
Az én tulipánom így sikerült:
A folyamatról videót is készítettem feliratozott magyarázattal. Jó szórakozást!
Várlak szeretettel a Pirográfia Mindenkinek facebook oldalán!
TOVÁBBI BEJEGYZÉSEKHEZ KATTINTS IDE!