Rózsa Pirográfia

Így készült a fába égetett rózsa 

Hogyan készítsünk rózsát rétegelt nyírfára? Az alábbiakban igyekszem lépésről lépésre megmutatni. (A pirográfia készítés alapjairól ITT olvashatsz.)

Az alap egy rétegelt nyírfalemez

Sok dolgunk nincs a rétegelt lemezzel, ezt például csak épphogy átcsiszoltam egy 400-as csiszolópapírral. Azért, hogy teljesen sima legyen, és a páka hegye ne akadjon meg rajta, még egy 1000-es csiszolópapírral is úgymond átpolíroztam a felületet.

Részletesen írtam korábban a rétegelt lemezekkel kapcsolatos tudnivalókról. A cikket IDE KATTINTVA olvashatod el.

Rétegelt nyírfa

Az égetni kívánt minta felvitele a fára

Pirográfia rózsa felrajzolása

A megfelelően előkészített alapunkra ezután felvisszük a mintát, amit szeretnék fába égetni. Erre több lehetőségünk is van:

A kinyomatott képet

  • indigóval (ezt nem annyira javaslom, mert nehezen távolítható el a fáról)
  • grafitpapírral (az indigó elvén működik, csak nem tinta, hanem grafitpor van a hátulján, és szépen leradírozható)
  • szabadkézzel ceruzával

felrajzoljuk a felületre.

Kezdődhet a fába égetés

Hőfokszabályzós pákával (Brenn Peter Junior) készítettem ezt a képet, annak is a legalacsonyabb hőfokán.

A felrajzolt mintához igazodva elkezdtem kidolgozni a képet. Ugyanazzal a hőfokkal dolgoztam végig.

Mint látjátok, nemcsak a hőfok határozza meg, hogy a  páka mennyire sötétíti el a fát, hanem az is, hogy mennyi ideig éri a felületet a páka hegye.

Ahol sötétebb tónust szeretnénk, ott lassan mozgassuk a pákát, ahol világosabbat, ott szinte alig hozzáérve, gyorsabb mozdulatokkal dolgozzunk.

Rózsa pirográfia
Rózsa pirográfia

A textúra kialakítása

Itt a páka hegyének nem a lapját, hanem a hegy szélét/élét használtam ahhoz, hogy a szirmok textúráját kialakítsam.

A szirmok erezetének égetése után folytattam az adott terület tónusainak kialakítását. Ezt már újra a páka hegyének a lapjával.

Szépen lassan részletről részletre

Sziromról sziromra haladva kialakítottam a megfelelő tónusokat, fényesebb/sötétebb részeket a rózsán.

Ezután továbbhaladva a rózsaszirmok árnyékában megbújó levelek következtek. Itt egész sötét árnyalatokat szerettem volna elérni, ezért lassan mozgatva, és alig érezhetően, de picit a felülethez nyomva használtam a pákát. Körkörös és egyenes mozdulatokkal többször haladtam át egy-egy kis területen, így a felületen nem keletkeztek sötéten beégett gödrös nyomok, hanem szép egyenletesen feketedett el a fa.

Rózsa fábaégetése
Rózsa pirográfia

Utolsó simítások

Tulajdonképpen a rózsa elkészült. Kiradíroztam a ceruzanyomokat, és igazítottam még az árnyalatokon, tónusokon.  Kicsit megerősítettem a szirmok visszahajló szélét néhány helyen.

A rózsa készítésének folyamatát ebben a videóban követhetitek végig:

Remélem, segítség volt számotokra a fenti leírás és a videó a fába égetett rózsa elkészítéséről. Ha kérdésed van, tanácsra lenne szükséged, e-mailen vagy a facebook oldalon keress bátran!

Ez is édekelhet: Pirográfia alapanyag

Várlak szeretettel a Pirográfia Mindenkinek facebook oldalán!

TOVÁBBI BEJEGYZÉSEKHEZ KATTINTS IDE!