Rózsa Pirográfia
Így készült a fába égetett rózsa
Hogyan készítsünk rózsát rétegelt nyírfára? Az alábbiakban igyekszem lépésről lépésre megmutatni. (A pirográfia készítés alapjairól ITT olvashatsz.)
Az alap egy rétegelt nyírfalemez
Sok dolgunk nincs a rétegelt lemezzel, ezt például csak épphogy átcsiszoltam egy 400-as csiszolópapírral. Azért, hogy teljesen sima legyen, és a páka hegye ne akadjon meg rajta, még egy 1000-es csiszolópapírral is úgymond átpolíroztam a felületet.
Részletesen írtam korábban a rétegelt lemezekkel kapcsolatos tudnivalókról. A cikket IDE KATTINTVA olvashatod el.
Az égetni kívánt minta felvitele a fára
A megfelelően előkészített alapunkra ezután felvisszük a mintát, amit szeretnék fába égetni. Erre több lehetőségünk is van:
A kinyomatott képet
- indigóval (ezt nem annyira javaslom, mert nehezen távolítható el a fáról)
- grafitpapírral (az indigó elvén működik, csak nem tinta, hanem grafitpor van a hátulján, és szépen leradírozható)
- szabadkézzel ceruzával
felrajzoljuk a felületre.
Kezdődhet a fába égetés
Hőfokszabályzós pákával (Brenn Peter Junior) készítettem ezt a képet, annak is a legalacsonyabb hőfokán.
A felrajzolt mintához igazodva elkezdtem kidolgozni a képet. Ugyanazzal a hőfokkal dolgoztam végig.
Mint látjátok, nemcsak a hőfok határozza meg, hogy a páka mennyire sötétíti el a fát, hanem az is, hogy mennyi ideig éri a felületet a páka hegye.
Ahol sötétebb tónust szeretnénk, ott lassan mozgassuk a pákát, ahol világosabbat, ott szinte alig hozzáérve, gyorsabb mozdulatokkal dolgozzunk.
A textúra kialakítása
Itt a páka hegyének nem a lapját, hanem a hegy szélét/élét használtam ahhoz, hogy a szirmok textúráját kialakítsam.
A szirmok erezetének égetése után folytattam az adott terület tónusainak kialakítását. Ezt már újra a páka hegyének a lapjával.
Szépen lassan részletről részletre
Sziromról sziromra haladva kialakítottam a megfelelő tónusokat, fényesebb/sötétebb részeket a rózsán.
Ezután továbbhaladva a rózsaszirmok árnyékában megbújó levelek következtek. Itt egész sötét árnyalatokat szerettem volna elérni, ezért lassan mozgatva, és alig érezhetően, de picit a felülethez nyomva használtam a pákát. Körkörös és egyenes mozdulatokkal többször haladtam át egy-egy kis területen, így a felületen nem keletkeztek sötéten beégett gödrös nyomok, hanem szép egyenletesen feketedett el a fa.
Utolsó simítások
Tulajdonképpen a rózsa elkészült. Kiradíroztam a ceruzanyomokat, és igazítottam még az árnyalatokon, tónusokon. Kicsit megerősítettem a szirmok visszahajló szélét néhány helyen.
A rózsa készítésének folyamatát ebben a videóban követhetitek végig:
Ez is édekelhet: Pirográfia alapanyag
Várlak szeretettel a Pirográfia Mindenkinek facebook oldalán!
TOVÁBBI BEJEGYZÉSEKHEZ KATTINTS IDE!